Artiklar

Bastubad är hälsobad

Att bada bastu har människan gjort sedan urminnes tider. Inte minst på hösten och vintern är det skönt att krypa in i en varm bastu, oavsett om den är eluppvärmd eller vedeldad. Men bastu är inte bara behagligt utan faktiskt rena hälsokuren. Undersökningar visar att regelbundet bastande stärker immunförsvaret, minskar risken för hjärt-kärl-sjukdomar, sänker blodtrycket och kolesterolhalten, minskar spänningshuvudvärk och nedstämdhet, samt ger kroppen en detoxeffekt. Man blir alltså inte bara ren på utsidan utan också invärtes.

Vad är det då som händer i kroppen när vi bastar? Kroppstemperaturen stiger till febernivå. Det låter kanske inte nyttigt, men febern för mycket gott med sig. De ytliga blodkärlen vidgas, hjärtat slår snabbare och vi börjar svettas.

Svettningarna leder till att kroppen sköljer bort metaller och slaggprodukter som ansamlats i kroppen. Att hjärtat pumpar mer blod är det som händer när vi motionerar, även det otvetydigt nyttigt. Hjärtat stärks, vilket gör att blodtryck, blodfetter och blodsocker normaliseras. Produktionen av vita blodkroppar ökar och på så vis stärks immunförsvaret så att risken för förkylning minskar. Och som om inte det räcker visar en finsk forskningsstudie att medelålders män som bastar dagligen halverar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

I en annan finsk studie följde forskarna 1 700 män och kvinnor i femton år, och då visade det sig att de som badade bastu 4-7 gånger per vecka löpte klart mindre risk att dö i förtid i hjärt-kärlsjukdomar än de som inte badade bastu alls eller max en gång i veckan. Detta gäller oavsett kön och ålder.

Även demens tycks ha svårare att drabba den som badar bastu 4-7 gånger i veckan. Det är lite oklart varför, men forskare vid Östra Finlands universitet tänker att det kan bero på att hjärt- och kärlsystemet även påverkar hjärnan. Mår hjärtat bra är det större chans att också hjärnan gör det.

Och man behöver inte bada i tresiffrig temperatur tills man ser ut som en kräfta. Det räcker gott med 60-80 grader, tio minuter per sittning. Även bastu i lägre temperatur, ner mot 40 grader, hjälper mot spänningshuvudvärk och nedstämdhet. Det där att kasta sig i iskallt vatten eller rulla sig i snön efteråt då, är det någon vits med det? Troligen inte, det är värmen som är välgörande, inte temperatursvängningarna i sig. Men trivs man med det kan man fortsätta, det viktiga tycks vara att man fortsätter att basta sig igenom livet.