Leveransvillkor
För att du ska vara väl förberedd inför din leverans från Polhus, vänligen läs igenom nedanstående information noggrant. Genom att ta del av informationen underlättar du leveransen av din order.
Om du har några frågor, tveka inte att kontakta oss på [email protected].
Fraktkostnader
Vi kommer att tillhandahålla gratis leverans för alla beställningar över 1990 SEK för leverans inom Sverige. I alla andra fall kommer vi att informera dig om kostnaden för leverans under beställningsprocessen med undantaget att om din leveransadress är på en ö utan fast vägförbindelse tillkommer extra fraktkostnader. Vi kommer att meddela dig om denna extra kostnad efter att du har lagt din beställning men om du vill ha information om kostnaden innan du beställer, vänligen kontakta vårt kundserviceteam med hjälp av uppgifterna i avsnitt 2.2, så tar vi reda på vad kostnaden blir och informerar dig.
LEVERANS
Leveransadress
Vi levererar till den leveransadress du anger under beställningsprocessen.
Observera att leverans till en adress på en ö utan fast vägförbindelse kan innebära extra fraktkostnader (se avsnitt 4.3 ovan för mer information). Om din adress ligger på en sådan ö kan du välja att leverans ska ske till hamnen på fastlandet som ligger närmast ön. Du kommer då att ansvara för att transportera produkten från hamnen till din adress och vi ansvarar inte för eventuell skada på, eller förlust av, varorna som uppstår efter att vi har levererat dem till hamnen. Du kan också låta oss hantera leveransen hela vägen ut till den slutgiltiga leveransadressen mot en extra kostnad. Till vissa öar kan vi enbart leverera er order till kaj/hamn, vänligen kontakta kundersvice för mer information [email protected].
Om du skickar en beställning till en plats som vi inte kan leverera till, kommer vi att avvisa din beställning och återbetala alla inbetalda belopp.
Leveranstid
(a) Tänk på att den vecka du väljer i kassan inte är en bekräftad leveransvecka, utan endast ett önskemål. Polhus kommer att bekräfta en beräknad leveransvecka under beställningsprocessen.
(b) Där vi har kommit överens om att tillhandahålla monteringstjänster till dig kommer vi att kontakta dig efter beställningsprocessen och kommer överens om en lämplig vecka för leverans av monteringstjänsten. Vi ber dig alltid att skriftligen acceptera avtalad vecka för utförande av monteringstjänsten.
(c) Om du har beställt grundläggning, eller om detta ingår i den produkt eller tjänst du har köpt, kommer Polhus kontakta dig efter genomfört köp och komma överens om ett lämpligt datum för utförandet av grundläggningen.
Krav för leverans
(a) Hur vi kommer att leverera produkter. Vårt leveransfordon kommer att köra så nära din leveransadress som möjligt för att utföra din leverans. Vi kommer inte att kunna frakta in godset till din fastighet och avlastning vid leverans innefattar i allmänhet att godset lossas från transportfordonet till en plats inom räckhåll för transportfordonet.
(b) Leveranssätt. Vi levererar din order antingen med hjälp av lastbil med bakgavellyft och lossning med palldomkraft eller kranbil/påhängstruck. Vi kommer att informera dig innan du skickar din beställning vilka av dessa leveransalternativ som gäller. Våra bilar kör så nära din leveransadress som möjligt, vi erbjuder inte inbärning. Chauffören bedömer var godset kan levereras.
(c) Leverans med bakgavellyft
Storlek på lastbil för denna typ av leverans:
13 meter x 2,75 meter x 4,5 meter – 26 ton.
Produkter som levereras med baklyft kan vi inte lossa på vägar eller uppfarter som är ojämna, till exempel grusvägar, skogsvägar, singelvägar eller uppfarter med lutning. Detta beror på storleken och tyngden hos våra produkter. Lossning kommer att ske med handtruck.
(d) Leverans med kranbil/påhängstruck
Storlek på lastbil för denna typ av leverans:
25 meter x 2,75 meter x 4,5 meter – 44 ton.
Produkter som kräver leverans med kranbil/påhängstruck kommer att lämnas vid lossningsplatsen på din adress och leveranspallar kommer att lyftas på marken bredvid lastbilen (vilket kräver en plan och hård yta vid lossning). Transportören kommer bedöma var det är säkert att lossa godset samt platsens tillgänglighet. Vid leverans med kranbil är den maximala räckvidden 10 m från där den är placerad. Sådant som träd, murar, staket eller liknande kan påverka kranens räckvidd.
Bekräfta att din leveransadress uppfyller kraven för leverans
Vi kommer att informera dig innan du skickar din beställning vilka villkor som krävs för att vi ska kunna leverera produkten till dig. Genom att skicka din beställning bekräftar du att:
(a) Om tillämpligt, du har erhållit alla nödvändiga tillstånd från relevant(a) vägförening(er) eller myndigheter för leverans av de produkter du har beställt;
(b) Din leveransadress uppfyller leveranskraven för produkten du har beställt (enligt avsnitt 7.3(c) och/eller 7.3(d), beroende på vad som är tillämpligt – vi kommer också att meddela dig om dessa krav under beställningsprocessen).
Ej mottagna varor
Om du inte är anträffbar vid den överenskomna leveransen av din beställning eller om leveransplatsen inte är tillgänglig för transportören debiteras du för de kostnader som uppstår för en så kallad bomkörning. Detta innebär kostnader som uppkommit för Polhus i samband med leverans eller retur av din order. Observera att dessa kostnader kan bli omfattande, i vissa fall upp till 10 000 kr. Skulle ni vilja att vi kör ut produkten ytterligare en gång, förbehåller vi oss rätten att ta betalt för de faktiska kostnaderna, även om den första leveransen var gratis.
Mejla eller ring Polhus via [email protected] alternativt, telefonnummer 0200 - 120 310 för prisuppgift.
Vid vissa leveranser förbehåller sig Polhus även rätten att leverera din order på lämplig närliggande plats om leverans ej kan ske vid bekräftad leveransplats.
Exempel på situationer kan vara följande:
· Ni angav fel adress för leverans.
· Adressen är inte tillgänglig.
· Adressen kan inte nås säkert.
· Bilen kan inte ta sig fram på vägen på grund av vägförhållanden.
· Mottagaren är inte anträffbar vid leverans utan att en tidigare överenskommelse har gjorts.
Mottagandet av order
Innan ni kvitterat ut er leverans ska ni kontrollera om det finns några synliga fel eller skador. Om sådana förekommer behöver ni ta bilder från olika vinklar och meddela oss snarast dock senast inom två veckor efter att leverans har skett. Som kund behöver ni inte ta kontakt med fraktbolaget, detta gör Polhus.
Förseningar på grund av händelser bortom vår kontroll
Polhus kan inte hållas ansvarigt för olägenheter som uppstår på grund av omständigheter utanför Polhus kontroll, såsom krig, krigsliknande händelser, uppror och oroligheter, extrema väderförhållanden, avbrott i allmänna förbindelser, pandemi, epidemi, allmän varubrist, export- och importrestriktioner, laglig reglering eller annat påbud av myndighet i Sverige eller utlandet, strejk, lockout, blockad eller annat arbetshinder, eldsvåda, explosion eller annan olyckshändelse.
Om vår leverans av din produkt försenas på grund av en omständighet bortom vår kontroll kontaktar vi dig så snart som möjligt för att meddela dig om förseningen. Vi kompenserar dig inte för eventuella förseningar men om förseningen sannolikt blir betydande kan du kontakta vår kundtjänst: på 0200 – 120 310 eller genom att skriva till oss på [email protected] för att avsluta avtalet och få en återbetalning för alla produkter du har betalat för i förskott, men inte fått (minus rimliga kostnader som vi redan har haft).
För returer, ångerrätt eller garanti se våra allmäna villkor.
Om du har några frågor, tveka inte att kontakta oss på [email protected].